ORIGINAL_ARTICLE
بررسی فقهی حج تمتع، قران و افراد
حج از دیرباز تاکنون از اهمیّت ویژهاى در بین مسلمانان برخوردار بوده است، همه ساله صدها هزار مسلمان مشتاق از گوشه و کنار جهان بسوى سرزمین مقدس مکّه و مدینه حرکت کرده و با تمامى سختیها و مشقّتها خود را به میقات مىرسانند و لبیکگویان آماده انجام فریضه حج مىشوند.
فریضه حج، یکی از فرایض عبادی- سیاسی مسلمانان و نیز همایش معنوی عظیمی است که همه ساله در موعد مقرر با مناسک ویژه خود برگزار میگردد. این فریضه عظیم، امروزه با توجه به شرایط زمانی و مکانی پیشآمده، دارای مسائل نوظهوری گردیده است که بررسی آنها لازم مینماید و به نظر میرسد بررسی فقهی انواع حج میتواند گام مؤثری در جهت ایجاد وحدت بین مذاهب اسلامی باشد.
تفاوتهایی است که از جهت فقهی بین انواع حج تمتع، قران، افراد و اعمال و عبادات شرعی و مناسک حج و عمره میان مذهب اهل بیت و پیروان دیگر مذاهب اسلامی مشاهده میکند؛ از وضو و وقت نماز و اذان و اقامه و شرایط نماز گرفته تا احرام و طواف و دیگر اعمال و مناسک. اگر چه چارچوب اصلی مناسک و عبادات در میان تمامی مذاهب اسلامی یکسان است، ولی همین تفاوتهای جزئی که در انجام عبادات وجود دارد برای هر تازه واردی سؤال برانگیز است.
دربارهی این عمل عبادى- سیاسى، از طرف دانشوران صاحبنظر، تعبیرهاى گوناگونى شده است که در کمتر موردى از عبادات دیگر، اینگونه تعابیر را مىبینیم.
https://www.jaml.ir/article_241958_ed163cabe279b9eece5cd55373d69174.pdf
2020-08-22
حج
تمتع
قران
افراد
احرام
طواف
منابع و مآخذ
1
ابن اثیر، مجدالدین مبارک بن محمد،النهایه فی غریب الحدیث والاثر، 1385هـ ق، المکتبه الاسلامیه، قاهره، ج3، اقتباس از نرم افزار فرهنگ لغت عربی.
2
ابن رشد قرطبی، محمد بن احمد، بدایة المجتهد و نهایة المقتصد، 1403 هـ ق، دارالمعرفۀ، بیروت، ج 1.
3
ابن قدامه، عبدالله بن احمد، الکافی فی فقه ابن حنبل (فقه حنبلی)، المصادر الفقهیه، 1422 هـ ق، بیروت، چ اول، ج 11.
4
_____، المقنع (فقه حنبلی)، المصادر الفقهیه، 1422 هـ ق، بیروت، چ اول، ج 10 و 11.
5
ابن منظور الافریقی، جمال الدین محمدبن مکرم، لسان العرب، 1405هـ ق، نشر ادب الحوزه، ج 12.
6
احسائی (ابن ابی جمهور)، محمد بن علی، عوالی اللآلى العزیزیه فی الاحالدیث الدینیه، 1403 ه ق، تحقیق: مجتبی عراقی، نشر سید الشهدا، قم، ج 1 .
7
اصبهانی، احمد بن عبدالله، حلیة الأولیاء و طبقات الأصفیاء، 1387 هـ ق، دارالکتب العربی، بیروت، ج 8.
8
اصفهانی، حسین بن محمد راغب، مفردات الفاظ القرآن، 1412 هـ.ق، دارالعلم- الدار الشامیه، لبنان- سوریه، اقتباس از نرم افزار فرهنگ لغت عربی.
9
9.برقی قمی، احمد بن محمد، المحاسن، 1413 هـ ق، تحقیق: سید مهدی رجائی، مجمع العالمی لأهل البیت، ج 2.
10
جزیری، عبدالرحمن، الفقه علی المذاهب الأربعة، دارالفکر، بیروت، ج 1.
11
10. جعفر پیشه فرد، مصطفی، درسنامه درآمدی بر فقه مقارن، 1389هـ ش، نشر معاونت امور روحانیون بعثه مقام معظم رهبری، تهران، چ اول.
12
11. جمعی از صاحبنظران، حج (مجموعه مقالات)، 1361هـ ش، چاپ وزارت ارشاد، مقاله حج پیغمبر (ص)/ کاظم مدیر شانچی)
13
12. جناتی، محمد ابراهیم، 1411ه ق، الفقه المقارن، مجمع شهید صدر، قم.
14
13. جوادی آملی، عبدالله، بی تا، عرفان حج، نسخه الکترونیکی، اقتباس از سایت www.hadj.ir/book1/5.htm
15
14. حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه، 1403 هـ ق، دار احیاء التراث العربی، بیروت، ج 8.
16
15. حسینی زبیدی، محمد مرتضی، تاج العروس، بی تا، اقتباس از نرم افزار فرهنگ لغت عربی.
17
16. خطیب بغدادی، احمد بن علی، تاریخ بغداد أو مدینة الاسلام، 463 هـ ق، المکبة السلفیة، مدینه، ج 5.
18
17. دهخدا، علی اکبر، لغت نامه، 1377هـ ش، دانشگاه تهران، تهران، چاپ دوم، اقتباس از سایت www.loghatnaameh.org
19
18. زارعی سبزواری،عباسعلی، پرتوری از اسرار حج، بی تا، مؤسسه تحقیقات ونشر معارف اهل البیت (ع)، نسخه الکترونیکی www.askquran.com
20
19. سجستانی، سلیمان بن اشعث، سنن ابی داود، بی تا، دارالفکر، بیروت، ج 2.
21
20. السید سابق، فقه السنه، 1419 هـ ق، دارالفکر، بیروت، لبنان، چاپ اول، ج 1.
22
21. عاملی (شهید اول)، محمد بن مکی، اللمعه الدمشقیه، 1431 هـ ق، دارالناصر، قم.
23
22. ____، محمدبن مکی ، الدروس الشرعیه فی فقه الامامیه، 1417 هـ ق، مؤسسه نشر اسلامی، قم،چاپ دوم.
24
23. عاملی (شهید ثانی) ، زین الدین بن علی، الروضة البهیه فی شرح اللمعه الدمشقیه، 1424 هـ ق، مجمع الفکر الاسلامی، قم، ج 1، چاپ اول.
25
24. شیرازی، ابراهیم بن محمد، المهذب (فقه شافعی)، المصادر الفقهیه، 1422 هـ ق، بیروت، چ اول، ج 11.
26
25. صالح محمد صالح، دلیل الحاج المصور، 1393 هـ ق، دارالثقافه، مکه.
27
26. طباطبایی یزدی، سیدمحمدکاظم، العروة الوثقی مع تعالیق الامام الخمینی، 1399 هـ ق، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، مکتبه علمیه اسلامی، تهران، ج 2.
28
28.الطبرسی، ابوعلی الفضل بن الحسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، 1408هـ.ق، دارالمعرفه، بیروت، ج 1.
29
27. طوسی، ابوجعفر محمدبن حسن، المبسوط فی فقه الإمامیة، 1387 هـ ق، المکتبة المرتضویة لإحیاء الآثار الجعفریة، تهران، ج 1.
30
28. _____، الخلاف، 1407 هـ ق، مؤسسه نشر اسلامی، ج 1.
31
29. _____، تهذیب الأحکام، 1407 هـ ق، دار صعب، بیروت، ج 5.
32
30. عتر، نورالدین، بی تا، الحج و العمرة، بی جا.
33
31. علامه حلی، حسن بن یوسف، تذکرة الفقها، 1422هـ ق، مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث، قم، چ اول، ج 7.
34
32. _____، ترجمه و شرح تبصره المتعلمین فی أحکام الدین، 1369هـ ش، ترجمه ابو الحسن شعرانى، چ پنجم، ج1.
35
34.علامه مجلسی، محمدباقر، بحار الأنوار، 1403 هـ ق، دار احیاء التراث العربی، بیروت،ج 99.
36
35.عمید، حسن، فرهنگ فارسی عمید، 1382هـ ش، انتشارات امیرکبیر، تهران، چ 9، ج 1.
37
36.فاکهی، محمد بن اسحاق، أخبار مکّة فی قدیم الدهر و الحدیثه، 1411هـ ق، تحقیق: رشدی صالح ملحس، منشورات شریف رضی، قم، ج 1.
38
33. قدوری بغدادی، احمد بن محمد، المختصر و المعروف به الکتاب (الفقه الحنفی)، المصادر الفقهیه،1422 هـ ق، چ اول، ج 10.
39
34. قزوینی، محمد بن یزید، سنن ابن ماجة، 1395 هـ ق، تحقیق: محمد فواد عبدالباقی،دار احیاء تراث، بیروت، ج 2.
40
35. قشیری، مسلم بن حجاج، صحیح مسلم، 1398 هـ ق، دارالفکر، بیروت، ج 2.
41
36. قمی، جعفر بن احمد، جامع الأحادیث، 1413 هـ ق، تحقیق: سید محمد حسینی نیسابوری، مؤسسه طبع و نشر التابعة للحضرة الرضویة المقدسة، مشهد، چ اول.
42
37.قمی، صدوق، محمد بن علی بن بابویه، علل الشرائع، 1385 ق، مکتبة الحیدریه، نجف.
43
37. ______، من لا یحضره الفقیه، 1410 هـ ق، بنیاد فرهنگ اسلامی کوشانپور، قم، ج 2.
44
38. کاشانی، علاءالدین بن مسعود، بدائع الصنایع (الفقه الحنفی)، المصادر الفقهیه، 1422 هـ ق، بیروت، ج 10،چاپ اول.
45
39. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافى، 1362 هـ ش،تحقیق علی اکبر غفاری، انتشارات اسلامیه، تهران، ج 4.
46
40. محقق حلی، جعفربن حسن، شرایع الاسلام فی مسائل الحلال و الحرام، 1403 ق، دارالاضواء، بیروت، ج 1.
47
41. مرغیناتی، علی ابن ابی بکر، الهدایه (فقه حنفی) المصادر الفقهیه، 1422 ق، بیروت، چ اول، ج 10.
48
42. مصری مزنی، اسماعیل بن یحیی، مختصر المزنی (فقه شافعی)، المصادر الفقهیه، 1422 ق، بیروت، چاپ اول، ج 11.
49
43. مغنیه، محمد جواد، الفقه علی المذهب الخمسة، 1407هـ ق، بیروت، ج 1.
50
44. مکارم شیرازی، ناصر، 1376هـ ش، تفسیر نمونه، دارالکتب الاسلامیه، تهران، ج 14، چ 6.
51
45. موسوی خمینی، سید روح الله، بی تا، تحریر الوسیله، مطبعة الآداب، نجف، ج 1.
52
46. ________، مناسک حج با حواشی مراجع، 1385 هـ ش، نشر مشعر، تهران.
53
47. موسوی، سید رضا، آشنایی با مراسم عبادی مذاهب خمسه، 1386 هـ ش، چاپ و انتشارات دانشگاه فردوسی، مشهد، چ 1.
54
48. الموصلی (ابویعلی)، احمد بن علی، مسند أبى یعلى، 1408 هـ ق، دارالقبله، جده، ج 4.
55
49. نجفی، محمد حسن، جواهر الکلام، 1981 م، داراحیاء التراث العربی، بیروت، ج 18.
56
50. نمری قرطبی، یوسف بن عبدالله (فقه مالکی)، الکافی فی فقه اهل المدینه، 1422 هـ ق، المصادر الفقهیه،چاپ اول، ج 10.
57
51. نیسابوری (ابن خزیمه)، محمد بن اسحاق، صحیح ابن خزیمة، 1412 هـ ق، تحقیق محمد مصطفی اعظمی، ج 4.
58
52. هندی، علی متقی، کنز العمّال فی سنن الاقوال و الافعال، مکتب التراث الاسلامی، 1397 هـ ق، بیروت، ج اول، ج 5.
59
53.یحیی، یحیی بن ابراهیم، رسائل الحجاج و المعتمرین، 1420 ق، دارالمسلم، ریاض، چ 3.
60
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اقرار مبهم از جایگاه حقوق مدنی
از آنجا که اقرار در امور مدنی در رأس ادله دیگر قرار دارد و تحت شرایطی قاطع دعوی دانسته شده است، بنابراین مقنن، انکار بعد از اقرار در امور مزبور را قابل استماع ندانسته است اما بلافاصله بعد از مسموع ندانستن انکار پس از اقرار، به دلیل احتمال اثبات خلاف آنچه به موجب اقرار بیان شـده و یا عدم تحقق شرایط مورد نـظر مُقِر که با توجه به آن شـرایط، اقـرار کـرده، مواردی را پیشبینی نموده است که با حصول آنها اقرار به عمل آمده بیاثر میشود مانند اثبات فساد اقرار و یا ابتناء آن بر اشتباه و مواردی از این قبیل. البته تا زمانی که ادعاهای مزبور به اثبات نرسیده باشد، اقرار صورت گرفته همچنان معتبر و نافذ خواهد بود. این مقاله به بررسی نظرات فقها و حقوقدانان در زمینة امکان استماع انکار بعد از اقرار در امور مدنی که نقش تعیینکنندهای در قدرت اثباتی دلیل مذکور خواهد داشت، اختصاص دارد.
https://www.jaml.ir/article_241959_f8753612b39b977d3822e450151ac4c1.pdf
2020-08-22
اقرار
انکار
امور مدنی
اشتباه
قابل استماع
ORIGINAL_ARTICLE
پولشویی
پولشویی یا تطهیر پول مجموع عملیاتی است که موجب میشود جلوهای مشروع و قانونی به اموال نامشروع و غیرقانونی داده شود و این پدیده یکی از جرائم سازمان یافته فراملی است که دارای آثار و عوارض زیانباری در سطح بینالمللی و داخلی در زمینههای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی میباشد و به همین خاطر بسیاری از کنوانسیونهای بینالمللی از جمله کنوانسیون وین و پالرمو به جرمانگاری و مبارزه با آن تأکید کردهاند و در حقوق داخلی هم بهموجب قانون مبارزه با پولشویی مصوب سال 1386 بهعنوان جرم شناخته شده است. از منظر فقه هم آیات، روایات و قواعد فقهی وجود دارد که مستند تحریم و جرمانگاری این پدیده است که در این مجموعه به بیان این دلایل فقهی اشاره نموده ام. همچنین رابطهی پولشویی با خمس مال حلال مخلوط به حرام و تعارض جرمانگاری پولشویی با بعضی اصول و قواعد فقهی از جمله قاعده ید و تسلیط و...که گروهی قائل به آن هستند مورد بررسی واقع شده است.البته راهکارهایی هم برای این پیشگیری از این جرم وجود دارد که عبارت است :اصلاح یا تجمیع قوانین مالی موثر بر درآمدهای نامشروع ، معرفی مراکز اقتصادی و درآمدزا به عموم مردم و .....که بدان اشاره نموده ام.بنابراین تحقیق حاضر، مبانی فقهی پولشویی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و حرمت آن نتیجه گرفته شده است.
https://www.jaml.ir/article_241960_26f89292f5f73a362b9cddad01dc820e.pdf
2020-08-22
پولشویی
فقه
اکل مال به باطل
قواعد فقهی
حرمت
احمد
بلندنظر
bolandnazar1346@gmail.com
1
استاد دانشگاه
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل جرم شناختی محتوای خشونت بصری رسانه وآثار آن بر مخاطبین
امروزه رسانه های در تمامی جنبه های زندگی رسوخ کرده است و جز جدایی ناپذیر حیات بشری شده اند. رواج بیش از پیش کد گذاری ها،استفاده از رسانه های بصری و طیف گسترده مخاطبین این ضرورت را ایجاد می کند که به مطالعه محتوا و آثار خشونت بصری و تولیدات رسانه ای بپردازیم. نوآوری این پژوهش شناخت انواع محتوای خشونت بصری و شرح آثار سوء این پرخاشگری پنهان بر مخاطبین است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاط روش گردآوری داده ها کیفی و کتابخانه ای و همچنین توصیفی می باشد. هدف از نگارش این مقاله شناسایی محتوای خشونت بار تصاویر رسانه، تحلیل جرم شناختی انتشار این تصاویر خشن است. در پاسخ به این سوال که تصاویر خشن از منظر جرم شناختی چه آثاری بر مخاطبان می گذارند با استفاده از نظریات جرم شناسی این نتیجه حاصل شد که رسانه ها می توانند آگاهی مخاطب را افزایش دهند اما در صورت گرایش مداوم به کدگذاری خشن تاثیرات عمیقی را بر مخاطب می گذارند که عمدتاً هم منفی هستند. در پاسخ به این سوال که تصاویر دارای چه نوع محتوایی خشونت آمیز تلقی می شوند، پنج دسته محتوایی شناخته و مورد بررسی قرار گرفت. نهایتاً به این نتیجه دست یافتیم که اگرچه تاثیرات مثبت و منفی رسانه توأمان اند لیکن در صورت استمرار، تنوع و افزایش شدت محتوای پرخاشگرانه نه تنها تاثیر مثبت خنثی می شود بلکه آثار منفی نیز پدید می آید.
https://www.jaml.ir/article_241974_3834db1d92156273460d0042a8578677.pdf
2020-08-22
رسانه
خشونت بصری
خشونت
کدگذاری
ORIGINAL_ARTICLE
طرق اعتراض به آرای داوری داخلی و تجاری بین المللی
داوری بعنوان یکی از بهترین و کارآمدترین روشهای حلوفصل مسالمتآمیز اختلافات بویژه در زمینهی روابط تجاری، مورد توجه دولتها، حقوقدانان و بازرگانان قرار گرفته است. ویژگی الزامآوربودن رای داور را نمیتوان به آرائی که بر مبنای اشتباه، رشوه یا نقض حقوق اساسی طرفین صادر شدهاند، سرایت داد. بر همین مبنا و بمنظور جلوگیری از مواردی چون، سوءاستفادههای احتمالی طرفین، تجاوز داوران از حدود اختیارات و ...، اعتراض به آراء داوری چه در مقررات ملی و چه در اسناد مهم بینالمللی مورد توجه و حمایت قرار گرفته است. با این حال حمایت از جریان داوری ایجاب می نماید، جهات اعتراض به رای و موارد نقض آن تا حد امکان، حداقلی باشد، والا تنوع آنها همواره دستاویزی خواهد بود در دست محکومعلیه تا بتواند به راحتی از اجرای رای شانه خالی کند و این با هدف و فلسفهی وجوبی داوری در تضاد و تعارض است. در ایران مهمترین قانون موجود در باب داوری، قانون داوری تجاری ایران مصوب 1376 بوده که ملهم از قانون نمونه آنسیترال 1985 کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد میباشد و گرچه تصویب آن حرکتی روبه جلو به حساب میآید ولی این قانون هنوز در زمینههایی چون تعیین تابعیت رای داور، محدودهی اعمال قانون، جهات ابطال رای، آثار اعتراض به رای داور بر روند اجرائی آن دارای کاستیهایی است.
در تمامی نظامهای حقوقی نظارت محاکم بر رای رای داوری برسمیت شناخته شده، و رای در دادگاه کشوری قابل اعتراض است که نزدیکترین ارتباط را با دعوی داراست؛ موارد نقض آراء داوری در مقررات ملی و اسناد بینالمللی مشابه، و تقریبا یکسان میباشد.
https://www.jaml.ir/article_241975_456ea3dcf291a3207ea7e9ef26c4e727.pdf
2020-08-22
بطلان
داوری های بینالمللی
اعتراض
ابطال
محل داوری
ORIGINAL_ARTICLE
مفهومشناسی امام و امامت از منظر قرآن و حقوق اسلامی
پژوهش حاضر با عنوان مفهومشناسی امام و امامت از منظر قرآن با هدف تبیین مفهوم امام و امامت از نظر لغوی و اصطلاحی و ارائه نظرات و دیدگاههای معصومین و علمای امامیه و عامّه دربارهی واژه امام و امامت و ارتباط امامت و نبوّت در قرآن نگاشته شده است، در این پژوهش از کتابهای تفسیری، روایی و کلامی استفاده شده، و روش به کار رفته در آن توصیفی- تحلیلی است، این پژوهش در قالب چهار فصل تنظیم گشته است، از مهمترین یافتههای پژوهش حاضر این است که امام پیشوا و رهبر معصوم الهی است که حجّت و خلیفهی خدا در زمین بوده و امامت، ریاست عمومی در امر دین و دنیاست و مقامی دینی ست در ادامهی مناصب پیامبری که مشتمل بر تربیت مردم در حفظ مصالح دینی و دنیوی آنها میباشد. نظر علمای عامّه این است که امام، جانشین پیامبر در اقامه دین و حفظ شریعت بوده و رهبری عمومی در مسائل دینی و دنیوی را بر عهده دارد و شامل نبی، خلیفه، حاکم، امام جماعت و هر کسی که به او اقتدا شود ولو باطل میشود، امامت از فروع دین بوده و دارای مراتب مختلفی است و علما، خلفا، حکّام، قضات و امام جماعت هر کدام در مرتبهای از مراتب امامت قرار دارند و نصب امام بر عهده مردم گذاشته شده است اما دیدگاه معصومین و علمای امامیه این است که امام پیشوای معصوم و منصوب از طرف خداوند است و دارای روحیهی صبر، یقین، رحمت، کشف و شهودات است و علاوه بر اینکه مقتدای مردم در گفتار و عملکرد خود است به تدبیر امور جامعه و اجرای مقررات نیز میپردازد و با تشکیل حکومت الهی و به دست آوردن قدرتهای لازم سعی میکند احکام خدا را عملاً اجرا نماید و اگر نتواند رسماً تشکیل حکومت دهد تا آنجا که در توان دارد در اجرای احکام میکوشد، مقام امامت تحقّق بخشیدن به برنامههای الهی اعمّ از حکومت و اجرای احکام الهی و تربیت و پرورش نفوس انسانی در ظاهر و باطن است و بالاتر از نبوّت بوده و هر دو به نصب الهی می باشند.
https://www.jaml.ir/article_241976_353b09dc787111e06cdae7d880b9645b.pdf
2020-08-22
مفهوم
امام
امامت
معصومین
امامیه
عامه
ORIGINAL_ARTICLE
حقوق و اخلاق محیط زیست از دیدگاه نهج البلاغه
بر پایه آموزههای دینی اسلام، اخلاق یکی از ارکان اصلی شکلگیری هویت جوامع بشری است که کیفیت زندگی فردی و اجتماعی امروز و فردای انسانها را تحت تأثیر قرار میدهد و کمیت و کیفیت، صلاح و فساد، بودونبود آن تأثیر مستقیمی بر زندگانی سعادتمندانه و شقاوتمندانه دنیوی و اخروی انسانها دارد. اولین نمودی که از زندگی فردی و اجتماعی انسان نمایان میشود اخلاق است و هر فرد و جامعه نسبت به میزان ظهور ارزشهای اخلاقی در افکار، گفتار و رفتار آن ارزیابی میگردد، ازاینروتلاش بر این شده تا با بهرهگیری از کلام امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب و بازبینی مجدداً انجامگرفته، جایگاه اخلاق در سبک زندگی اسلامی را در کتاب گرانسنگ نهجالبلاغه مورد مطالعه قرار داده تا درنهایت یک الگوی کاربردی، از یک سبک زندگی اسلامی مبتنی بر اخلاق، معرفی گردد. لذا این تحقیق درصدد آن است که پس از تبیین چیستی اخلاق و چیستی سبک زندگی و تبیین مفهوم آن، به مساله اخلاق و تأثیر آن در سبک زندگی اسلامی از منظر نهجالبلاغه بپردازد. در الگوی اخلاقی نهجالبلاغه که ناظر بر سبک زندگی است نوع نگرشها، باورها در رفتار، کنشهای افراد و جهتگیریها نسبت به زندگی نقش دارند. در این نگرش اصول اخلاقی حاکم بر سبک زندگی مبتنی بر ایمان و عمل صالح است که هر نوع بهرهمندی از مظاهر طبیعت و جلوههای مادی بر اساس آن توصیف میشود. در تغییر الگو و سبک زندگی فعلی مؤثر بوده و ضمن اینکه کتاب نهجالبلاغه بهعنوان منبع غنی برای سبک زندگی اسلامی است میتوان گفت نقش برجسته اخلاق در اصلاح سبک زندگی اسلامی وجه تمایز آن را با سایر سبکهای زندگی نمایان میسازد.
https://www.jaml.ir/article_241977_01f31892ec49201f670c39d8273904e2.pdf
2020-08-22
اخلاق
سبک زندگی
سبک زندگی اسلامی
شاخصههای اخلاقی
نهج البلاغه