نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه حقوق جزا و جرم شناسی ،دانشگاه پیام نور سمنان، سمنان، ایران
2 استادیار گروه فقه و حقوق، پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی تهران، تهران، ایران
3 دانشجوی ارشد گروه حقوق، دانشکده حقوق بین الملل، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
چکیده
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Public participation in legislation has grown exponentially over the last two decades due to electronic devices. In fact, digital tools have changed the process of democracy and made the two-way communication between citizens and representatives more efficient. New media and open data at the level of online information to electronic public participation in decision-making play an active role in producing a new type of agency, an agency that has emerged not in the traditional way and only in the passive field, but in the consultative and complementary field. E-participation varies from the level of online information to e-participation in decisions. In this study, in order to take advantage of global experiences in optimizing the optimal institution of democracy in Iran, ways to increase public participation in various stages of legislation and call for effective ideas by using the vast capacity of cyberspace in other legislative systems have been monitored. The results of this study prove the necessity of serious determination of the executive and legislative powers of the country in calling and applying the opinions and votes of the people, especially their experts, and as a result increase the efficiency of the resolutions due to its influence on the collective will. It is a republic.
کلیدواژهها [English]
|
تاریخ دریافت: 1399.12.27 - تاریخ پذیرش: 1400.06.02
چکیده
واژگان کلیدی: دموکراسی مدرن، دموکراسی الکترونیکی، مشارکت الکترونیکی، مشاوره الکترونیکی، رسانههای الکترونیکی.
مقدمه
بیش از یک دهه است که محققان به بررسی اشکال جدیدتر تعامل پارلمان با شهروندان، مانند سیستم الکترونیکی، درخواست الکترونیکی یا استفاده نمایندگان از ابزارهای جدید فناوری اطلاعات، ارتباطات پرداختهاند (Norton, P., 2007, p. 357). امروزه مشارکت الکترونیک در خصوص مفاهیم شهروندی و دموکراسی بهعنوان ابزاری برای بهرهمندی از آثار مثبت مشارکت شهروندان در فرآیندهای سیاسی و مدیریتی در نظر گرفته میشود(Komito, 2005, p. 40). مشارکت الکترونیکی به فرصتهای جدید از جمله مشارکت فعال شهروندان در فرآیند سیاستگذاری و در رابطه بین شهروندان و مقامات منجر میشود(Alonso, 2009, p. 51).
به کار گرفتن ارادهی شهروندان در فرآیند تصمیمگیری و قانونگذاری به دلایل مختلف ضروری مینماید. اول اینکه مشارکت بیشتر مردم در سیاستگذاری به نوبه خود دارای ارزش ذاتی مبنی بر تعمیق روح دموکراسی حاکم بر جامعه است و سیستم راهبری جامعه را از طریق ابزارهای الکترونیکی به جهت لزوم پاسخگوئی در برابر ارادهی جمعی مسؤولیت پذیرتر و شفافتر و قابل دسترستر مینماید. دوم اینکه، مشارکت مردمیدر فرآیند تصمیمات سیاستی منجر به اتخاذ استراتژیهای آگاهانهتر در قبال فقرزدایی، تقویت هدفمند زنان و جوانان و چالشهای در پیش روی سالمندان و سایر اقشار آسیب پذیر فراهم میآورد؛ سوم اینکه مشارکت بیشتر مردم در تصمیمگیریها و ارائه خدمات شخصی سازی شده، نهایتا منجر به اعتماد بیشتر مردم و همکاری و همراهی مردم با نهاد حاکمه خواهد بود. در سیر به این مهم، ابزارهای آنلاین بستری کم هزینه برای ارتباط دو طرفه میان نهاد حاکمه و مردم محسوب شده و با قابلیتهای متعدد و کارآمد، در تسهیل نیل به این اهداف، بسیار قدرتمند جلوه مینماید. چنانکه در حال حاضر فناوریهای دیجیتال تغییرات چشمگیری در تأمین تعامل و تقابل دوطرفه و گروهی و پویایی ارادهی جمعی بهوجود آورده است.
شیوههای رایج مشارکت مردم در قانونگذاری (چه مستقیم و چه غیر مستقیم) با استفاده از ابزارهای الکترونیکی؛ همه پرسی، ابتکار عام و ارائه متن پیشنهادی قانون میباشد. به نحوی که پارلمان دیجیتالی هم اکنون به یک نهاد فعا، حیاتدار و هدفمند و پویا مبدل و مستقیما به افراد خدمتگیرنده مرتبط شده است. امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات برای افزایش ظرفیت و کیفیت خدمات دولتی و همچنین ارائه کانالهای ارتباط بین شهروندان و سازمانهای دولتی و در نتیجه بهبود کارآیی دولتها و سیستمهای تقنینی استفاده میشود. اینترنت به عنوان یک فناوری اطلاعات و ارتباطات برجسته، ابزار اصلی برای دستیابی به این اهداف است که با گسترش کانالهای اطلاعاتی و ساده کردن فرآیند ارتباطات، پتانسیل مشارکت سیاسی را ارتقا میبخشد و در حقیقت مشارکت به کمک ابزارهای الکترونیکی میتواند ارتباطات بهتری را برای سازمانهای جامعه مدنی، شهروندان، و سیاستمداران فراهم کند.
لکن با وجود رشد استفاده پارلمانها از رسانههای اجتماعی و ظرفیتهای فضای مجازی در سالهای اخیر در جوامع غربی، هنوز این رسانهها در ایران عملکرد و جایگاه متناسب با تعاملات مشارکتی را پیدا ننمودهاند. شبکههای اجتماعی تقریبا در سه پنجم پارلمانهای پاسخدهنده مورد استفاده قرار میگیرند که نسبت به سال 2012 افزایش 80 درصدی در آمار وجود دارد Inter-parliamentary Union, 2016, pp. 6-28)). این تحقیق میکوشد با روشی توصیفی-تحلیلی، در ابتدا به بررسی نقش فضای مجازی و نقش آن در توسعه مشارکت الکترونیکی بپردازد، سپس به بررسی ارتباط فرآیند قانونگذاری و ابزارهای الکترونیکی میپردازد و در آخر با بررسی انواع تقنین به صورت الکترونیکی و ارتباط آن با مشارکت مردم در این حوزه ها، وضعیت کشورهای مختلف با ایران مقایسه شود تا بتوان از تجارب سایر کشورها به منظور ارائه مدلی بومیجهت ارتقا وضعیت مشارکت مردم در فرآیند قانونگذاری از طریق ابزارهای آنلاین بپردازد.
در ابتدا لازم است به بررسی جایگاه فضای مجازی و اینترنت به عنوان یک رسانه و ابزار ارتباطی نوین در توسعه مشارکت الکترونیکی بپردازیم. ظهور اینترنت نمونهایی از تحولات «فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی» است که با تسهیل برقراری ارتباط میان دوردستترین نقاط جهان، کره خاکی را به تعبیر «مارشال مک لوهان» به «دهکدهی کوچک» تبدیل کردهاست (عباسی قادی؛ و خلیلی کاشانی، 1390، ص 67-66). شبکههای بهم متصل رایانهایی مانند اینترنت امکان دستیابی افراد از هر نقطه دنیا به اطلاعات گوناگون را فراهم آوردهاند؛ بهطوریکه برای اشخاص از درون رایانه یا تلفن همراه خود پنجرهایی به تمامینقاط دنیا گشودهشدهاست (محسنی؛ و قاسم زاده، 1385، ص 2). شکلگیری این شبکه مهم به سازمان پژوهشهای پیشرفته وزارت دفاع آمریکا (دارپا) برمیگردد. اواخر دهه 1950 و بهدنبال پرتاپ نخستین سفینه اسپوتنیک توسط اتحاد جماهیر شوروی، دارپا اقدام به طراحی سیستم مخابراتی نمود که در برابر تهاجم هستهایی آسیب ناپذیر باشد. این سیستم بر اساس فناوری ارتباطی انتقال بستهای، شبکه را از مراکز کنترل و فرماندهی بینیاز نمود به نحوی که پیام میتوانست مسیر خود را در طول شبکه پیدا کند و در هر بخشی بتواند دوباره تبدیل به پیامیمنسجم شود. بهدنبال این مسیر و با پیشرفت فناوری دیجیتال، شبکهایی ایجاد شد که میتوانست همه انواع نمادها را بدون استفاده از مراکز کنترل منتقل نماید. جهانشمولی زبان دیجیتال، منطق کاملا شبکهای و همچنین معماری خاصی که موجب دشوار یا غیرممکنشدن سانسور و کنترل میشود، از ویژگیهای قابل توجه این شبکه به شمار میآید (کاستلز، 1382، ج 1، ص 408). همزمان با ظهور و گسترش صنعت ارتباطات و در امتداد آن اینترنت بهعنوان شبکهی اطلاعاتی و ارتباطی جهانی، فضای جدیدی در عرصه زندگی بشری بهوجود آمد که میتوان با عناوینی همچون «فضای دوم» یا «فضای مجازی» از آن یاد کرد (عاملی؛ و حسنی، 1391، ص 2). در یک تعریف، فضای مجازی به مجموعههایی از ارتباطات درونی انسانها از طریق رایانه و مسائل مخابراتی بدون در نظر گرفتن جغرافیای فیزیکی گفته میشود (هاتف، 1388، ص 96) که محصول عملکرد شبکه جهانی اینترنت است و امکان گردآوری، تمرکز، جابجایی، پردازش و کاربری اطلاعات را با استفاده از فناوری اطلاعات بین کاربران اینترنت در سراسر جهان فراهم میکند (حافظنیا، 1390، ص 1). به همین جهت گفتهمیشود که فضای مجازی، جهان ذهنی اطلاعات و شبکههای الکترونیکی است که با اینترنت قابل دسترسی است و مرزهای نامحدودی دارد (میردامادی، 1380، ص 18). برخی واژه مجازی را معادل Cyber دانسته و فضای مجازی یا Cyberspace را به دو بخش فضای الکترونیکی[1] و فضای تصوری[2] تقسیم میکنند (حافظنیا، 1390، ص 12-9). در مقابل برخی، واژه مجازی را معادل Virtual ذکر کرده و از دو مفهوم جداگانه اما مکمل یکدیگر در مبحث فضای مجازی نام میبرند:
(1) Cyberspace؛ اسباب و وسایل رسیدن به فضای مجازی مانند کامپیوتر، اینترنت، موبایل، و ماهواره که به فضای حقیقی تعلق دارد.
(2) Virtual space؛ از کارکرد ابزار و ادوات سایبری حاصل شده که در مطالعه نقش آفرینی آن به دلیل عدم تعلق به فضای واقعی، معمولا در رابطه با مباحث ژئوپلیتیک پیگیری میشود (مجتهدزاده، 1392، ص 27).
از کارکردهای نوین سیاسی حکومتها بهرهوری از اینترنت و سایر رسانههای الکترونیکی است. رسانههایی که نه تنها جهت رفع احتیاجات کارگزاران دفاتر عمومیدولتی و عمومیراهاندازی میشوند بلکه برای کمک به تسهیل امور اجرای، تقنینی و قضایی مفید هستند. اگرچه تاریخچه استفاده از فناوری اطلاعات در سازمانهای دولتی را میتوان تا اوایل تاریخ پیدایش رایانه دنبال کرد، اما ادبیات استفاده از فناوریهای اطلاعات در حکومتها در بحث حاضر به استفاده برون سازمانی توجه دارد جایی که این خدمات به شهروندان در امر مشارکت ارائه میشود (Horan, 2004, p. 714). نکتهایی که باید به آن توجه نمود این است که کاربرد اصطلاح الکترونیک در برون سپاری آن به مردم، موجب تغییر ماهیت و ساختار حکومتی آن کشور نخواهد شد بلکه صرفاً نوع عملکردها به شیوه الکترونیکی خواهد بود و بدین نحو که در چرخه اداره و مناسبات تقنینی و قضایی و نیز مناسبات و تعامل بین ساختار با شهروندان و نهادهای اجتماعی و اقتصادی بخش خصوصی، از فناوری اطلاعات و شبکه اینترنت یا سایر شبکههای رایانهای استفاده میشود تا سرعت گردش اطلاعات و ارائه خدمات افزایش یابد. بنابراین الکترونیکی شدن حکومت از ماهیت ابزاری برخوردار است و آن اینکه کشورها با حفظ سرشت و ماهیت سیاسی خود از قابلیتهای الکترونیکی و فناوری اطلاعات و فضای مجازی در جهت دستیابی به اهداف خود در ساختارهای اداری دولت استفاده میکنند (حافظنیا، 1390، ص 198-197). به عبارت دیگر، کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات برای ارتقای کارآیی، اثربخشی و شفافیت تبادلات و تعاملات بین کشورها میباشد که شامل سطوح مختلف در سطح ارکان حکومت و یا در سطح کشور است که موجب ارتقای توامندی شهروندان از طریق دسترسی و بهرهگیری از اطلاعات میشود (فتحیان؛ و مهدوینور، 1386، ص 208-207). که موجب تعامل بیشتر با شهروندان (Patil, 2010, p. 13 و پاسخگویی شفافتر آن کشور به شهروندانش[3] خواهد شد و از طرفی موجب بهبود کیفیت ارائه خدمات، کاهش هزینهها و تحول و بازبینی فعالیتها و فرآیندهای دموکراتیک حکومت میباشد (Sheldon, 2011, p. 37. دپارتمان اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل بر اساس سه شاخص، کشورهای عضو را در ارتباط با الکترونیکی بودن آنها مورد ارزیابی قرار میدهد. این سه شاخص، شاخص خدمات آنلاین (OSI)[4]، شاخص توسعه زیرساخت مخابراتی (TII)[5]، شاخص سرمایه انسانی (HCI)[6] میباشد.
در شاخص خدمات آنلاین، وبسایتهای ملی کشور مانند پورتالهای ملی، خدمات الکترونیکی و مشارکت الکترونیکی مورد ارزیابی قرار میگیرد (United Nations, 2016, p. 138). نمره ایران در این شاخص 33/0 است که نمره بسیار پایینی است و نشان میدهد که خدمات آنلاین در ایران هنوز جای پیشرفت بسیار دارد. این در حالیست که در کشورهای اروپای غربی و آمریکای شمالی بهطور معناداری بیشتر میباشد.
در شاخص زیرساختهای مخابراتی، از میانگین ترکیبی این زیرشاخهها بهدست آمدهاست: 1. تعداد کاربران اینترنت در هر 100 نفر؛ 2. تعداد خطوط تلفن ثابت در هر 100 نفر؛ 3- تعداد مشترکان تلفن همراه در هر 100 نفر؛ 4. تعداد اشتراک پهن باند بیسیم در هر 100 نفر؛ و 5. تعداد اشتراک پهنای باند ثابت در هر 100 نفر. اتحادیه بینالمللی مخابرات منبع اصلی این دادههای این بخش است (Ibid, p. 134). رتبه ایران در این شاخص برابر 35/0 است که مساوی با میانگین آن در کشورهای آسیای شرقی است، اما باز هم میانگین نمره شاخص زیرساخت مخابراتی در کشورهای اروپای غربی و آمریکای شمالی بهطور معناداری بیشتر میباشد.
شاخص سرمایه انسانی، از 4 مولفه تشکیل شدهاست. 1. نرخ سواد بزرگسالان؛ 2. نسبت ثبتنام خالص ترکیبی اولیه و ثانویه؛ 3. سال انتظار تحصیل؛ و 4. متوسط سالهای تحصیل. نمره ایران در این شاخص 71/0 است که نمره خوبی است و نشان دهنده جایگاه خوب ایران از نظر سرمایه انسانی است و جای امیدواری است که با توجه به سایر شاخصها جایگاه ایران در این زمینه ارتقا یابد. نمره ایران در این شاخص تنها از منطقه اروپای غربی و شرقی و آمریکای شمالی کمتر بوده و از میانگین سایر مناطق وضع بهتری دارد.
با تلفیق شاخصهای ارزیابی الکترونیکی کشورها در مورد ایران میتوان گفت که برای توسعه فرآیند مشارکت الکترونیکی باید توجه بیشتری به خدمات آنلاین و زیرساختهای مخابراتی کشور شود و نیاز است که تمرکز مسئولین در حیطه توسعه خدمات آنلاین و زیرساختهای مخابراتی باشد تا توسعه سرمایهی انسانی.
خدمات آنلاین، شامل مواردی مانند خدمات الکترونیکی ایجاد شده توسط دستگاهها، افزایش سرعت خدمات آنلاین، تسهیل دسترسی به خدمات آنلاین و راهاندازی سرویسهایی مانند پست الکترونیکی و ابزارهای ارتباطی الکترونیکی امن است.
زیرساختهای مخابراتی شامل مواردی مانند ارتقای پهنای باند اینترنت کشور، افزایش ضریب نفوذ اینترنت در کشور، افزایش تعداد و فضای مراکز داده ملی، توسعه زیرساخت شبکه علمیکشور (شبکه ملی اطلاعات) و توسعه بانکهای اطلاعاتی تخصصی دستگاهها در جهت تعامل بیشتر با مردم میباشد.
فرآیند مشارکت الکترونیکی سه بخش اصلی دارد:
الف. ارائه اطلاعات آنلاین؛
ب. ارائه خدمات آنلاین و ارتباط آنلاین بین حاکمیت و شهروندان؛
ج. مشارکت شهروندان در فرآیند تصمیم گیری (United Nations, 2010, p. 84). در واقع این سه مورد، شاخص مشارکت الکترونیک در مدل جهانی میباشد که مورد ارزیابی سازمان ملل قرار میگیرد.
رایجترین ابزارها و فعالیتهای مشارکت الکترونیک شامل (و نه محدود) به موارد زیر میباشد:
- تدارک اطلاعات به صورت برخط، شامل دادههای باز کشوری
- کمپین الکترونیکی، دادخواست الکترونیک
- مباحثات سیاسی عمومی، شامل تامین منابع جمعی، رایزنی و مذاکره الکترونیکی، استدلال نگاری
- رایگیری الکترونیکی(Carman, 2010, p. 735)
موفقیت در پیاده سازی و بکارگیری ابزارهای مشارکت الکترونیکی نه تنها به میزان پشتیبانی محیط قانون و مقررات بلکه به خواست و توامندی دولت در استفاده حقیقی از ابزارهای مشارکت الکترونیک بهواسطه اقدامات دقیق در راستای تبدیل مداخله مدنی به یک مشارکت سازمان یافته رسمیبستگی دارد. همچنین اثربخشی چنین سیاستها و تکنولوژیهایی قویا بستگی به تمایل مردم به فعال بودن و مشارکت با استفاده از این ابزارها و دارا بودن مهارت دیجیتال مورد نیاز برای آن و دانستن چگونگی استفاده از آنها به صورت اثربخش دارد. مدلهای جدید مشارکت میان دولت و مردم برای آنها که به اینترنت دسترسی ندارند غیرقابل استفاده خواهد بود لذا توسعه و افزایش سطح دسترسی به فناوری اطلاعات و ارتباطات، خصوصا شبکههای پهنباند و خدمات و کاهش شکاف دیجیتال به منظور بهرهبرداری حداکثری از قابلیتهای مشارکت الکترونیک ضروری است. اکنون به بررسی شاخصهای مشارکت الکترونیک و ابزارهای الکترونیک در این مقوله میپردازیم:
1-2 ارائه اطلاعات آنلاین
اولین سطح از مشارکت الکترونیک، «اطلاعات الکترونیک» به معنای آگاهی بخشی به مخاطبین در خصوص وقایع درون پارلمان است. این اطلاعات از طریق کانالهای فناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور کمک به مخاطبین در تصمیمگیری و انتخاب آگاهانه در مراحل بعدی رایزنی ارائه میشود. امروزه ارائه اطلاعات الکترونیکی از آن جهت ضروری است که بدون وجود شهروندان دارای اطلاعات، مشارکت نمیتواند مشهود، مرتبط و قابل اتکا باشد. بنابراین، حق دسترسی به اطلاعات یک پیشنیاز ضروری برای مشارکت الکترونیکی اثربخش است.
به منظور بهرهگیری از شیوههای مشارکت الکترونیک در سطح ارائه اطلاعات آنلاین در اکثر کشورها، پارلمانها دارای سایت مستقلی هستند که حاوی اطلاعات متنوعی هستند. در برخی کشورها نیز بخش مستقل یا لینکهایی برای مشارکت مردم در قانونگذاری وجود دارد. در گزارش پارلمان الکترونیکی جهان در سال 2018 نیز آورده شده که اکنون تقریبا همه پارلمانها سایت مستقل دارند (Inter-parliamentary Union, 2018, p. 14).
در مورد مشارکت «اطلاعات» نقش مهمیدارد. در این خصوص رویکردهایی که اطلاعات را با روشی کاربرمحور ویرایش میکنند مورد توجه قرار گرفته است. بهعنوان مثال پورتالهایی با قابلیت جستجو و فیلتر کردن درخواستها مطابق علایق کاربر در مورد پورتال برنامهریزی ملی در انگلستان تعبیه شده است.
در آلمان اولین تجربهها در مورد مشارکت شهروندان از طریق رسانههای الکترونیکی (که در آن زمان «تل دموکراسی» از طریق تلویزیون و تلفن خوانده میشد) در دهه 1970 صورت پذیرفت که با پیدایش اینترنت در دهه 1990 روند جدیدی به این مفهوم داد. استاندارد استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در بخش اطلاعات آلمان[7] بسیار بالاست.
در پارلمان فرانسه نیز استفاده از امکانات الکترونیکی بسیار رایج است. در واقع مجالس کشورهایی مانند فرانسه، انگلستان و آمریکا از منابع لازم برای سرمایه گذاری در نوآوری دیجیتالی برخوردارند و به این ترتیب توانستهاند پروژههای رادیکالتر مشارکتی و همکاری را اجرا کنند (Inter-parliamentary Union, 2018, p. 6).
یکی از اولین تجربههای مشارکت الکترونیک مردم در قانونگذاری ایران، با تشکیل شبکه نخبگان در مجلس هفتم شکل گرفت که امکان ارسال طرحها و لوایح و بهرهمندی از نظرات اعضا به صورت الکترونیکی فراهم شد. به جز این موارد امکان حضور صاحبنظران و نهادها در کمیسیونهای مجلس جهت اظهارنظر وجود دارد. از ین رو در وبسایت مجلس ایران و مرکز پژوهشهای مجلس، مشروح مذاکرات، طرحها و لوایح اعلام وصول شده، روند طرحها و لوایح، نتایج نهایی و قوانین مصوب برای بهرهبرداری عمومیقرار گرفته است.
این نکته نباید از نظر دور بماند که استفاده از تکنولوژیهای سیار برای دسترسی به اطلاعات آرشیوی هنوز در بسیاری از کشورها مورد استفادهی گستردهی قرار نگرفته است. کمتر از یک سوم از کشورها (32 درصد) فرصت ایجاد اشتراک برای دریافت به روزرسانی و یا اطلاعیهها از طریق نامه الکترونیکی ویا پیام کوتاه در خصوص اطلاعات را دارند. در عین حال، تقریبا نیمیاز کشورهای جهان (47 درصد) چنین توانایی در حوزه مالی و پولی دارند. استفاده از تکنولوژی دادههای باز به مراتب از استفاده از پلتفرمها و برنامههای کاربردی موبایل گسترش یافته است. به طور کلی، شکاف میان کشورهای ثروتمند و کم درآمد همچنان پابرجاست و این واقعیت که 95 درصد کشورهای اروپایی اطلاعات خود را بهصورت برخط در دسترس قرار میدهند در حالیکه فقط 48 درصد کشورهای آفریقایی و 33 درصد کشورهای اقیانوسیه این دسترسی را ارائه میدهند؛ گواه این واقعیت است که پورتالهای دولتی 38 کشور از 48 کشور اروپایی قانون آزادی اطلاعات را محور قرار دادهاند در حالیکه این تعداد در قاره آفریقا تنها 14 کشور از 54 کشور را شامل میشود (سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، 1398)[8].
2-2 ارائه خدمات آنلاین و ارتباط آنلاین بین حاکمیت و شهروندان
سطح دوم مدل مشارکت الکترونیکی، «رایزنی الکترونیک» نام دارد بدین معنا که مردم در خصوص یک سیاست، خدمت و یا پروژهی بخصوص مورد مشورت قرار میگیرند. با این حال، رایزنی به معنی تعهد نهاد مجری طرح، مبنی بر استفاده از ورودیهای دریافتی از مردم در سیاستها و خدمات نیست بلکه نظرات بهعنوان منبع اطلاعاتی بهمنظور پاسخگویی بهتر به نوع نگاه مردم در خصوص یک موضوع خاص است.
ویژگی تعاملی رسانههای اجتماعی یک ضرورت برای مشارکت شبکهایی و رایزنی منسجم و قابل اتکا محسوب میشود. با توجه به اینکه رسانههای اجتماعی امروزه به راحتی قابلیت دسترسی دارند و هزینهایی بیشتر از پرداخت اتصال اینترنت و بهکارگیری یک سیستم مدیریت محتوا را ندارد، بسیاری از کشورها از این فرصت استفاده کرده و ایجاد صفحات اختصاصی بر روی رسانههای اجتماعی، تعاملات شبکهایی و ارتباط با مردم را به نحو چشمگیری ارتقاء داده و این فرصت و توسعه رسانههای اجتماعی را در جهت پیشرفت در رایزنی الکترونیک به کار گرفتهاند، بهطوریکه 152 کشور از 193 کشور عضو سازمان ملل ویژگیهای یک رسانه اجتماعی را بر روی پلتفرمهای خود ارائه میدهند مانند درج گزینههای «رد» و «تأئید» و یا «پسندیدم» و «نپسندیدم» بر روی پورتالهایشان. رسانههای اجتماعی و ابزارهای الکترونیکی در راهبری، مانند فرومهای برخطر، نظرسنجی، ابزارهای رای گیری و ابزارهای طرح درخواست فرصتهای زیادی برای انجام رایزنیهای برخط فراهم میآورد و این موضوع موجب شده است از سال 2014، تعداد کشورهایی که رایزنی الکترونیکی را با شهروندان بکارگرفتهاند دو برابر گردد (سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، 1398).
پیشرفت شتابنده رایزنی الکترونیک منعکس کننده وضعیت مشارکت الکترونیک است. با این وجود، بکارگیری ابزارهای رایزنی الکترونیک تنها قدم اول در جهت درگیر نمودن معنادارتر و وسیعتر عموم مردم قلمداد میشود. قدم بعدی حصول اطمینان از عملکرد صحیح سیاستگذاری است. موضوع حائز اهمیت دیگر مطلوبیت همگانی در منافع حاصل از مشارکت الکترونیکی است که نیازمند ایجاد یک محیط اعتماد که در آن مردم هنگام استفاده از ابزارهای رایزنی الکترونیک خود را به عنوان همکاری و یار دولت در جهت طراحی و پیادهسازی سیاستهای بهتر احساس کنند (Lindner, & Riehm, 2011, p. 64).
دولتها در کشورها تلاش میکنند تا با فراهم کردن کانال موثر ارتباطی با جامعه مدنی، مبتنی بر استفاده خلاقانه از فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای حمایت از دموکراسی، مشارکت شهروندان را در تصمیمگیریهای عمومیگسترش دهند که این اقدامها همراستا با تلاش کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی[9] است (OECD (Organization for Economic Co-operation and Development), 2004, p. 145). چنانکه برخی کشورهای مثل برزیل و فنلاند با بکارگیری فناوریهای ارتباطی، تحولی بزرگ در نحوه تعامل بین پارلمان و مردم بهوجودآوردهاند. این موضع با گزارش پارلمان الکترونیکی در سال 2018 همراستاست که نشان داده چگونه ابزارهای ایجیتالی (به تعبیر کلی) پارلمانها و همچنین نحوه مدیریت آنها را تغییر میدهند و این واقعیت که چگونه رسانههای جدید و دادههای باز به مجالس کمک میکنند تا با مخاطبان ارتباط برقرار کنند (Inter-parliamentary Union, 2018, p. 24). در آمریکا نیز سایتهای زیادی برای ثبت و امضای دادخواست[10] وجود دارد، سایتهایی که در آنها عموم افراد دادخواستی (عریضه) را ثبت کرده و دیگران با امضای آن عریضه، نوعی قدرت پشتیبانی اجتماعی را برای تحقق آن فراهم میکند. در ایالات متحد آمریک[11]ا، هنگامیکه درخواستی تعداد آرای لازم را بهدست آورد، به دولت ارسال میشود. هنگامیکه دولت در مورد این طومار تصمیم میگیرد، هر شهروندی آن را امضا کردهاست پاسخ به نامه الکترونیکی خود را دریافت میکند (Bershadskaya, & Andrei Chugunov, 2013, p. 1). بطور مثال، سایت «ما مردم[12]» یک سایت دولتی با تعهدی دولتی بود که دولت اوباما برای ثبت عریضههای مردم تاسیس کرده و متعهد شد عریضههایی که بتوانند در مدت زمانی مشخص، «آستانه» یا تعداد قابل توجهی امضا را جلب کند را عملی کرده یا در صورت هرگونه معذوریت (همچون عدم امکان، مصلحت خاص، و. ..) با ارائه یک پاسخ رسمیعلت عدم امکان اجرای آن را اعلام کند.
وب سایت «پارلمان مجازی ایران» را با هدف مشارکت گروههای ذینفع در فرآیند قانونگذاری کشور در سال 1396 راهاندازی شد. این وبسایت به صورت سامانهایی تعاملی طراحی شده و مهمترین طرحها و لوایح مطرح در مجلس شورای اسلامیرا در معرض قضاوت و اظهارنظر صاحبنظران قرار میدهد. گروههای مختلف از جمله فعالان بخش خصوصی میتوانند با مراجعه به این وبسایت، نظرهای خود را درباره طرحها و لوایحی که در صحن یا کمیسیونهای مختلف مجلس در حال بررسی است به نمایندگان اعلام کنند[13].
3-2 مشارکت شهروندان در فرآیند تصمیم گیری
«تصمیمگیری الکترونیکی» سومین سطح از مدل مشارکت الکترونیک است که همچنان یک چالش اساسی باقیماندهاست. تصمیمگیری الکترونیکی اشاره دارد به فرآیندی که در آن مردم ایدههای خود را به فرآیندهای تصمیمگیری ارائه مینمایند. دو نمونه از تصمیمگیریهای الکترونیکی شامل (1) رایگیری مستقیم از طریق سیستمهای امن و (2) شناسایی گزینه و پیشنهادهای ارجح (همه پسندیدند) از طریق رتبه بندی آنها به واسطه ابزار «موافقم / مخالفم/ مثبت یا منفی» رسانههای اجتماعی است. در حالیکه سیاستگذاری نتیجه منطقی فعالیتهای مشارکتی مردم است، تهیه و تدارک اطلاعات و رایزنی هر دو نمونههای مشارکت محسوب میشوند که ارزشی برابر به خودی خود دارند. نتایج بررسیها نشان میدهد که پیشرفت در تصمیمگیری مشارکتی با پیشرفت در رایزنی عمومیدر ارتباط نزدیک است.
در برخی کشورها مانند برزیل، آمریکا، انگلستان و فنلاند و فرانسه مشارکت فعال مردم در اصلاح طرحها و لوایح از طریق وبسایت مجلس یا ارائه پیشنهاد جدید در حوزه قانونگذاری دیده شده که نشان از حد بالای مشارکت مردم در قانونگذاری است. این بخش هنوز در ایران جنبه عملیاتی موثر به خود نگرفتهاست هرچند ابزار الکترونیک آن تا حدودی فراهم شدهاست.
پورتال مجلس انگلستان هر سه بعد مشارکت الکترونیک را در یک فرآیند تجمیع کردهاست. در سایت رسمیدولت انگلستان[14] صفحهایی تحت عنوان صفحه مشارکت[15] وجود دارد. پیش نویسها و کلیه اسناد و اطلاعات مرتبط به آن برای رایزنی عموم مردم و دستیابی به بازخوردهای سازنده و آگاهانه را در صفحه مشارکت بخش اختصاصی مشورت[16] منتشر میگردد. سپس نظرات نمایندگان در صورت بازخورد منتشر میشود و هر گونه تغییر در سیاست مورد مذاکره به عنوان نتیجهایی از رایزنی انجام شده، توضیح دادهمیشود. چنین رویکردی به مشارکت الکترونیک، منجر به گسترش دامنه و مفهوم تصمیمگیری مشارکتی خواهد شد (OSCE, 2016, p. 41). نرم افزار «مجلس و شهروندان»[17] فرانسه از نمایندگان مجلس دعوت میکند تا مشکلی را که مشاهده کردهاند را به همراه راهحلهایی که فکر میکنند میتوانند در قانون مدون شوند، در یک ویدئو با توضیحات کوتاه منتشر میکنند. سپس شهروندان بازخورد و پیشنهادهای خود را بارگذاری میکنند و میتوانند به کسانی که احساس میکنند بهترین راهحل را ارئه دادهاند، رای دهند. این نرمافزار نتایج را تلفیق میکند و میزبان مناظره عمومیبین نمایندگان مجلس و شرکت کنندگان است، پس از آن نماینده مجلس بر اساس نتایج، لایحه ای را در مجلس پیشنهاد میکند (Agora, 2015, p. 15).
از نظر پارلمانها، بزرگترین مزیت ابزارهای دیجیتالی، ایجاد توانایی آگاهیبخشی به شهروندان درباره سیاست و تقنین (74 درصد) و نحوه کار پارلمان (64 درصد) است. استفاده از ابزارهای دیجیتالی برای افزایش مشارکت و تعامل شهروندان در فرآیندهای سیاسی نیز اهمیت دارد، اما برای تحقق این امر تنها رعایت موارد فنی حائز اهمیت نیست، بلکه نیازمند پشتیبانی از سوی بالاترین سطوح نهادهاست (Inter-parliamentary Union, 2018, pp. 12-16; OECD (Organization for Economic Co-operation and Development), 2003, p. 10)
اگرچه امروزه بسیاری از کشورها از پتانسیل فناوری اطلاعات و ارتباطات برای حمایت از مشارکت شهروندان در فرآیندهای دموکراتیک بهره میگیرند و مبلغ زیادی از پول را در پیشبینی سرمایهگذاری میکنند، اما در ارزیابی این تلاشها توجه مناسبی نداشتهاند (Loukis, & Xenakis, 2008, ICDIM.2008.4746839). با این وجود، تنها 38 کشور از 193 کشور عضو سازمان ملل (20 درصد) نشان دادهاند که نتایج رایزنی الکترونیک در تصمیمات سیاستی جدید، تنظیم مقررات و طراحی خدمات جدید موثر بوده است. کشورهای بیشتری (53 کشور) از ابزارهای رایزنی الکترونیکی حداقل در یکی از ابعاد بهره بردهاند اگرچه چنین استفادهایی لزوما منتج به ایجاد یک تغییر واقعی و تطبیق یک مقررات جدید نشدهاست و با وجود رشد قابل مطلاحظه در رایزنیهای الکترونیکی، بسیاری از جلسات تصمیمگیری همچنان بهاندازه کافی برای فرآیندهای سیاستگذاری سازماندهی نشدهاند. در بسیاری از موارد، چگونگی برنامهریزی و انجام مذاکره بر خط قابل تشخیص نبوده و همچنین هدف از انجام آن و نتایج آن شفاف نبودهاست (سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، 1398).
دموکراسی و اعمال حق حاکمیت توسط مردم بهصورت مستقیم، اصل اولی در مردمسالاری است و شهروندان بهعنوان اصیل در یک حکومت دموکراتیک باید در فرآیند تعیین سرنوشت خود مشارکت نمایند و نمیتوان به بهانه «نمایندگی» حق مشارکت را از آنها سلب نمود. بیشتر نویسندگان معتقدند که اصول دموکراسی مشارکتی مستلزم این است که مردم متاثر از یک پیشنهاد تقنینی مورد مشورت در مورد آن قرار بگیرند و خواهان آن باشند که نظراتشان قبل از اینکه آن سیاست تقنینی وضع گردد، مورد بررسی قرار گیرد. با این رویکرد جدید، قوانین توسط عموم مورد احترام قرار میگیرد و ارزششان را در جامعه از دست نمیدهند و برای حکومت نیز آسانتر خواهد بود که قوانینی که مورد احترام اکثریت است را به اجرا بگذارد (Mzimakwe, 2010, p. 503).
این قوانین ناشی از درک صاحبان قدرت از وجدان جمعی میباشد که البته مقدمه لازم برای تشکیل این وجدان جمعی، وجود فضایی منطقی و برابر در گفتگوهای چند جانبه میان شهروندان با یکدیگر و با زمامداران است (حبیبنژاد، 1394، ص 93). اگرچه مقامات و رهبران کشورها ارزش مشارکت عمومیبرای تنوعی از اهداف، فرآیندها و تصمیمات مورد شناسایی قرار دادهاند، اما آنها رویه واحدی در طراحی فرآیند مشارکت برای دستیابی به نتایج مطلوب ندارند. کشورها تجربههای متفاوتی را در مورد مشارکت الکترونیکی شهروندان دارند. این مشارکت شهروندان در حوزههای گوناگونی متصور است از مرحله وضع مقررات تا اجرای آن و تا فرآیند نظارتی بر امور. در اینجا به بررسی مشارکت الکترونیکی مردم در فرآیند قانونگذاری در مراحل پیش از وضع مقررات و در حین وضع مقررات و پس از وضع اولیه مقررات با نگاهی تطبیقی به مواضع کشور ایران در این مقولات میپردازیم:
1-3 مشارکت الکترونیکی در مرحله پیش از وضع مقررات
مشارکت در این مرحله ناظر بر اقداماتیاست که منجر به وضع مقررات میگردد. قالب این قسم از مشارکت در شکل ابتکار شهروندی[18] نمایان میگردد (OSCE, 2016, p. 5). این ابتکار دو صورت دارد:
(1) ابتکار تقنینی[19]؛ ابتکار شهروندان به شکل طرح یک پیشنهاد مقرراتگذاری است که غالبا منجر به برگزاری رفراندوم در خصوص یک موضوع میگردد (Breuer, 2007, p. 9).
(2) ابتکار دستورکار[20]؛ گاهی پیشنهاد یا تقاضای سیاستگذاری عمومیاز سوی مردم است که تصمیمگیری در مورد آن به مقامات سیاسی واگذار میشود و آنها میتوانند تصمیم بر رد یا پذیرش یا بر رای عمومیبگیرند (Bardazzi, & Caramaschi, 2017, p. 2).
آغاز هر دوی این فرآیندها غالبا با جمع آوری امضا به ابتکار خود شهروندان است که یا به شکل حضوری یا بهطریق آنلاین صورت میگیرد. در ایالات متحده آمریکا همانطور که قبلا اشاره شد از طریق به صورت الکترونیکی مردم توان مشارکت در امور تقنینی دارند. در فنلاند نیز از این طریق ساکنان دارای حق رای شهر میتوانند در سایت مجلس، طرح پیشنهاد نمایند و البته مجلس موظف است با هر تصمیمی، پیشنهاددهندگان را از تصمیم خویش مطلع سازد (Büchi, 2011, p. 213).
شیوههای گوناگون مرتبط با دموکراسی نمایندگی با انواع مختلف ابتکارات در کشورهای دنیا وجود دارد که در صورت استفاده از ابزارهای دموکراسی مستقیم بهعنوان ابزار واکنشی آنلاین و انفعالی (زمانی که در اختیار شهروندان برای رای دادن در مورد پیشنهادات یا تصمیمات مقامات دولتی فراهم میشود)، آنها میتوانند به عنوان مکمل نمایندگی توصیف شوند. از سوی دیگر، زمانیکه آنها فعالانه عمل میکنند (زمانی که شهروندان پیشنهادهایی برای در دستورکار قراردادت داشتهباشند)، میتوانند جایگزین دموکراسی نمایندگی باشند، چرا که شهروندان نقش قانونگذار را بر عهده میگیرند. در مجموع ابتکارات الکترونیکی به شیوه نوین، اجازه باز کردن راههای مکمل برای مشارکت در تصمیمگیری فراتر از انتخاب صرف نمایندگان را میدهد و توسعه و حمایت از ایدهها از پایین به بالا را تشویق میکند (Beramendi, & Others, 2008, pp. 80-83).
از آثار مثبت این ابتکارات آنلاین آن است اگرچه جنبه الزامینیز ندارد ولی از آن جهت که معمولا با امضا و حمایت شمار زیادی از شهروندان همراه است، میتواند در جهتدهی کلی به سیاستها و مقرراتگذاریها موثر واقع شود. همچنین موجب گسترش فرهنگ مذاکره میان مردم و نمایندگانشان میانجامد و میتواند با رساندن آنها به درکی مشترک امکان تعامل دو سویه و و پذیرش تصمیمها از سوی مردم و یا اقناع بهتر شهروندان در صورت عدمپذیرش وجود دارد علیالخصوص زمانی که جمعآوری امضا بهصورت آنلاین باشد، اگرچه امکان تغییر ماهیت پیشنهاد پس از مذاکرات وجود دارد.
در ایران، طرح مشارکت مستقیم شهروندان در امور قوه مقننه (به شماره ثبت 554): ماده واحده – پس از ماده 238 قانون آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی، یک مبحث به شرح زیر الحاق و شماره مبحث و مواد بعدی اصلاح میشود: مبحث ششم- مشارکت مستقیم شهروندان ماده 239- هرگاه پانصد هزار نفر از واجدین شرایط در انتخابات مجلس شورای اسلامی، درخواستی مبنی بر تصویب قانون در یک موضوع خاص را امضاء کنند، هیأت رئیسه مکلف است طرحی در خصوص آن موضوع تهیه و ترتیبی اتخاذ کند تا طرح فوق در دسترس نمایندگانی که تمایل به امضای آن دارند قرار گیرد. اسامینمایندگان امضاءکننده بهصورت برخطر و از طریق پایگاههای الکترونیکی مربوطه در معرض مشاهده عموم قرار خواهد گرفت.
2-3 مشارکت الکترونیکی شهروندان در حین وضع مقررات
اگر تمرکز بر روی فرآیند و نه صرفاً بر اهداف باشد، تلاشها برای تعمیق دموکراسی به سمت گسترش فرآیندهای مشورتی است یعنی توسعه گفتگوهایی که در آن دیدگاههای مختلف مورد توجه و احترام قرار گیرند. در این حالت از سازوکارهایی مانند مباحثات عمومیآنلاین و کمپینهایی که در طول ابتکارات و رفراندوم، فعالیت آنلاین دارند، مورد توجه قرار میگیرد (Schiller, 2011, p. 63).
در برخی کشورها مشورت در مرحله پیش از تصویب مقررات الزامیاست. چنانکه طبق قانون مجارستان، نهادهای حاکمیتی موظفند که پیشنویس مقررات را بر صفحات اینترنتیشان همراه با توضیحات اضافی در مورد پیشنویس و دیگر اسناد ضروری قرار دهند (Council of Europe, 2016, p. 6).
از رایجترین روشهایی که امروزه کشورها از طریق آن مشورت الکترونیکی با شهروندان را در حین وضع مقررات میسر میسازند را میتوان به روش مناظرات و نشستهای عمومی، و مشاوره مکتوب اشاره نمود.
در روش مناظرات و نشستهای عمومی، که هدف آن جمعآوری نظرات عمومیو تبادل اطلاعات در مورد مسائل و مقررات است قبل از اینکه تصمیمیاتخاذ شود (OSCE, 2016, p. 8). بهطور مثال طبق قانون اساسی آفریقای جنوبی، تصویب مقررات را پیش از اینکه مقرره پیشنهادی برای عموم منتشر شدهباشد، ممنوع میداند. نسخه کامل پیشنویس به میزان قابلتوجهی کپی برای توزیع بهصورت نرمافزاری و سخت افزاری برای اظهارنظر عمومیدر دسترس آنها قرار میگیرد. پیشنهادات چه به صورت آنلاین چه مکتوب و یا شفاهی ثبت و ضبط میگردد و در قالب نرم / سخت در سایتهای تعیین شده قابل دسترسی خواهد بود و پس از آن، در مورد نتایج تصمیمات گرفتهشده توسط مجلس در همین سایتها اطلاعرسانی میشود (Mzimakwe, 2010, p. 46).
شیوه جدیدتر الکترونیکی که امروزه در بسیاری از کشورها به منظور بهرهمندی بیشتر و کیفیتر از نظرات عمومیدر پیش گرفته شدهاست، روش مشاورههای مکتوب است. در ارمنستان بازه زمانی 15 روز پس از انتشار آنلاین پیشنویس قوانین، برای دریافت نظرات و پیشنهادات عموم بصورت مکتوب تعیین شدهاست (Council of Europe, 2016, p. 17).
در آذربایجان کلیه نهادهای تقنینی بایستی بر روی وبسایتهایشان یا از طریق رسانههای جمعی اطلاعاتی را در مورد آغاز یک مشورت مکتوب در مورد پیشنویش قوانینی که آماده کردهاند، منتشر نمایند. پس از گذشت از مهلت نظردهی در سایت، مقامات توجیهات خود را در رد یا قبول پیشنهادات در همان سایت ارائه خواهند نمود. در بسیاری از کشورها، پیشنهادهای مشاوره آنلاین در سطح ملی نهادینه شده و دسترسی فراهم است (Inter-parliamentary Union, 2018, pp. 37-40).
3-3 مشارکت الکترونیکی پس از وضع اولیه مقررات
در این مرحله مشارکت شهروندان پس از تصویب اولیه مقررات است. تصویبی که به معنای خاتمه کار نیست، بلکه حتی پس از تصویب هم امکان اعمال نظر شهروندان وجود دارد. تاثیرگذاری در این مرحله از طریق رفراندوم صورت میگیرد. رفراندوم به معنای مراجعه مستقیم به آرای عمومیاست. در رایجترین شکل آن، یک سوال یا موضوع توسط نهاد تصمیمگیر در قالب برگه رای به شهروندان برای تصویب ارائه میشود و آن رفراندوم تقنینی است (Crowley, 2008, p. 1). تفاوت این شکل از اقدام با ابتکار عام شهروندان در پیشنهاد وضع قوانینی که ممکن است منتهی به رای عمومیشود، این است که در همه پرسی، ابتکار مراجعه به شهروندان به پیشنهاد نهاد تصمیمگیر است اما در ابتکار، پیشنهاد مراجعه با مردم رایدهند است (رستمی، 1387، ص 182). شکل دیگر همه پرسی به شهروندان اجازه میدهد که بتوانند قوانینی را که توسط نهاد تصمیمگیر پیشنهاد و تایید میشود را متوقف کنند و تصویب آن را به رای عمومیبگذارند. چنین رفراندومیرا رفراندوم لغو[21] یا وتوی عمومی[22] مینامند (Breuer, 2008, p. 14).
در برخی شهرهای آمریکا به شهروندان اجازه دادهمیشود در خصوص مقررات محلی تصویب شده، در سایتهای مرتبط برای برگزاری یک رفراندوم تصمیمگیری کنند. قابل توجه است که رعایت حدنصاب تعداد امضاها در مهلت تعیین شده، ضروری است (Matsusaka, 2002, p. 4). طومارهای آنلاین روند رو به رشدی را تجربه میکنند. طومارهای آنلاین معمولا عمومیهستند و همه شهروندان میتوانند امضاء کنند. آنها همچنین اغلب در کمپینها مورد استفاده قرار میگیرند. برخی رویهها از ارتباطات چندجانبه استفاده میکنند که امکان بررسی پیشنویسهای مشارکتکنندگان را فراهم میکند (Panizza, 2016, p. 58-60).
اگرچه مشارکت در کشورهای مختلف بهشدت وابسته به نظام قانونگذاری کشور و متاثر از قوانین ناظر بر تشریفات قانونگذاری بهخصوص آییننامه داخلی مجلس است. اما از برآورد مطالعه این بخش، مجموعا 8 شیوه مشارکت در فرآیند قانونگذاری دیده میشود:
ارتباط مستقیم میان شهروندان و نمایندگان؛
ابتکارات قانونگذاری مردمی؛
بهرهمندی از مشاوره غیررسمی؛
حضور شهروندان در کمیسیون و جلسات غیرعلنی؛
مشارکت فعال در تهیه پیشنویس؛
ارائه متن پیشنهادی قانون جهت اعلام نظر؛
اعلام و اخذ نظر عمومی(Barotanyi, 2008, p. 356).
نتیجه گیری و پیشنهادات
نتایج پایش تعاملات پارلمانهای کشورهای مختلف با مردمان آن کشور، نشان از رشد روزافزون فعالیتهای مشارکت الکترونیک در سطح جهان دارد. این رشد روزافزون از طرفی معلول عرضه حجم هرچه بیشتر اطلاعات کشور از طریق کانالهای دیجیتالی به خصوص در قالب دادههای باز و از طرف دیگر به واسطه افزایش فعالیتهای رایزنی الکترونیکی توسط سازمانهای عمومیدر کلیه سطوح با استفاده از فرصتهای شبکهایی رسانههای اجتماعی بودهاست که اثرات آن درمقبولیت عام و نیز کارآیی و به روز بودن و تناسب با نیازهای جمعی مقررههای پارلمانها هویدا میگردد. سیستم تقنینی جمهوری اسلامیایران، هرچند در این مسیر گامهایی پیموده است، اما واکاوی طرق ارتباطی مردم با آن نهاد به طور عام و نمایندگان فعلی هر دوره به طور خاص، نمایانگر وجود کاستیهای چشمگیر در این مسیر است. مطالعهی هرچند اجمالی درصد همراهی ارادهی جمعی با مصوبات و طرحها و میزان تاثیرپذیری روند تصویب یک طرح و لایحه از خواست مردمیو اظهارات کارشناسان غیر موثر در پارلمان، به آسانی ناچیزی تعامل این نهاد با مردم را آشکار میسازد که در صورت بی توجهی بدان، فقدان پایگاه مردمیو در نتیجه تضعیف آن را در پی خواهد داشت. به قطع تبدیل نهاد نمایندگی از صورت فعلی به صورت نمایندگی فعال، زیرساختهای ویژهیی میطلبد که ضمن توجه به عدم انحصار در موارد گفته شده، چند نمونه از آنها پیشنهاد میگردد:
جهت مدیریت استراتژیها و موقعیتهای موجود در مشارکت آنلاین، نیاز است تا مهارتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات نمایندگان مجلس افزایش یابد. زیرا یک سوی تمامیاین مطالبات، آنها هستند.
افزایش پهنای باند، بهینهسازی زیرساختهای ابزارهای الکترونیکی جهت مشارکت، گسترش فرهنگ مشارکت الکترونیکی و چگونگی استفاده از ابزارهای الکترونیکی در سطح جامعه.
اندازهگیری استفاده واقعی از ابزارهای مشارکت الکترونیکی و ارزیابی بازخوردهای مردم در سطح مشارکت الکترونیکی هنوز به صورت چالشی است که ساختار دقیقی نسبت به تطبیق ماهیت نظام سیاسی کشور مورد مطالعه با روندهای تصمیمگیری ایجاد ننمودهاست.
اگرچه از کشوری به کشور دیگر ممکن است پیادهسازی فعالیتهای مشارکتی تجربههای متفاوتی را ایجاد کند اما کلیه کشورها میتوانند با سهیم بودن در سطح رایزنی الکترونیکی در تصمیمگیری مشارکتی پیشرفت نمایند. بدیهی است که انواع مختلف مذاکرات و همکاریهای آنلاین بخش جدانشدنی از فرآیند تصمیمگیری است اما دسترسی و استفاده از فناوری اطلاعات برای قدرت بخشیدن به مردم شامل اقشار آسیبپذیر امری ضروری است.
بنابراین، از اهداف اولیه کشورها میبایست تامین دسترسی با کیفیت به فناوری اطلاعات و ارتباطات و آموزش حق دسترسی به اطلاعات و چگونگی استفاده از این حق بوسیله ابزارهای الکترونیکی به منظور بهرهمندی کامل از منافع مشارکت الکترونیک باشد.
حداکثر سازی استفاده از ابزارهای موجود مشارکت الکترونیک و افزایش ظرفیت نهاد برگزارکننده آن به منظور استفاده از نتایج مشارکت عمومیدر تصمیمگیریها میبایست بهعنوان یک هدف استراتژیک برای مدیریت نوآوری عمومیدر کلیه کشورهای جهان مدنظر گرفته شود.
در کشورایران قانون حق دسترسی به اطلاعات بهعنوان پیشنیاز اساسی در موضوع مشارکت الکترونیک در سال 1388 تصویب شده است. اما به دلیل عدم وجود ضمانتاجرایی لازم و عدم نظارت دورهایی دستگاههای اجرایی عملا استفاده از ابزارهای الکترونیکی، کارآمدی لازم را ندارد.
اگرچه برخی دستگاههای حکومتی از ابزارهای شبکههای اجتماعی جهت ارتباط با مخاطبین و شهروندان و مشارکت دادن آنها در نظرسنجیهای دورهایی انجام میشود اما همچنان اقدامات بیشتری در جهت ترغیب مشارکت مردم نیاز است بخصوص در سطح مشارکت الکترونیکی در فرآیند تصمیمگیری.
سایت مجلس از سال 1398بروزرسانی لازم را ندارد. بهطور مثال، در لایحه بودجه متعلق به سال 1398 هنوز امکان رای دهی وجود دارد با اینکه تاریخ آن به اتمام رسیدهاست. به جز چند موردی هیچ طرح و لایحه جدیدی بارگزاری نشده و به نظر میرسد ابزار سایت در مجلس، صرفاً یک وسیلهایی که به لحاظ شکلی صرفاً طراحی شده است و هیچ عملکرد واقعی ندارد و لذا انتظار میرود مدیریت پیامهای ایمیل به شیوهایی پاسخگو تغییر یابد و علاوه بر اسناد قانونی، باید مشروح جلسات و تغییرات مطرح شده بر روی طرحها و لوایح و ... نیز در این سایت قابلیت دسترسی داشته باشد تا قابلیت رای دهی بخصوص آنلاین در آن وجود داشته باشد و سطح مشارکت الکترونیکی مردم در حوزه تصمیمگیری قوانین گستردهتر گردد.
فهرست منابع
[1] Electronic Space
[2] Virtual Space
[4] Online Service Index
[5] Telecommunication Infrastructure Index
[6] Human Capital Index
[7] بنابر گزارش سازمان ملل متحد در سال 2018 در خصوص مطالعه دولت الکترونیک، شاخص مشارکت الکترونیک آلمان رتبه 23 در جهان را دارد.
[8] https://opendata.cra.ir/Dashboard/96954f32-1b4c-4cb2-a18b-e8c986288bb6?e=false&vo=viewonly
[9] Organization for Economic Co-operation and Development (OECD).
[10] Petition
[11] بر اساس گزارش سازمان ملل متحد در سال 2018، شاخص مشارکت الکترونیک آمریکا در رتبه پنجم جهان قراردارد.
[12] We The people
[13] ایران با رتبه 149 در میان 193 کشور عضو سازمان ملل متحد قرار گرفته است و میزان پیشرفت در مرحله اول و دوم به ترتیب 21.7 و 29.4 درصد و در مرحله سوم همچنان صفر درصد میباشد. در طبقهبندی کشورها از منظر شاخص مشارکت الکترونیک، کشور ایران در طبقه کشورهای با مقدار شاخص کم قرار گرفته است که نشان از جایگاه بسیار نامناسب در مقایسه با سایر کشورهای منطقه است.
[14] www.gov.uk
[15] Involve
[16] Consultation
[17] Parlement et Citoyens
[18] Citizens initiatives
[19] Legislative initiative
[20] Agenda initiative
[21] Abrogative referendum
[22] Popular Veto
[1] Electronic Space
[2] Virtual Space
[4] Online Service Index
[5] Telecommunication Infrastructure Index
[6] Human Capital Index
[7] بنابر گزارش سازمان ملل متحد در سال 2018 در خصوص مطالعه دولت الکترونیک، شاخص مشارکت الکترونیک آلمان رتبه 23 در جهان را دارد.
[8] https://opendata.cra.ir/Dashboard/96954f32-1b4c-4cb2-a18b-e8c986288bb6?e=false&vo=viewonly
[9] Organization for Economic Co-operation and Development (OECD).
[10] Petition
[11] بر اساس گزارش سازمان ملل متحد در سال 2018، شاخص مشارکت الکترونیک آمریکا در رتبه پنجم جهان قراردارد.
[12] We The people
[13] ایران با رتبه 149 در میان 193 کشور عضو سازمان ملل متحد قرار گرفته است و میزان پیشرفت در مرحله اول و دوم به ترتیب 21.7 و 29.4 درصد و در مرحله سوم همچنان صفر درصد میباشد. در طبقهبندی کشورها از منظر شاخص مشارکت الکترونیک، کشور ایران در طبقه کشورهای با مقدار شاخص کم قرار گرفته است که نشان از جایگاه بسیار نامناسب در مقایسه با سایر کشورهای منطقه است.
[14] www.gov.uk
[15] Involve
[16] Consultation
[17] Parlement et Citoyens
[18] Citizens initiatives
[19] Legislative initiative
[20] Agenda initiative
[21] Abrogative referendum
[22] Popular Veto